miercuri, 15 mai 2019

Recenzie literară: The True Confessions of Charlotte Doyle de AVI (1990)

Charlotte Doyle are 13 ani și trebuie să ajungă din Anglia în America. Vorbim despre anul 1832, când micile domnițe din clasa de mijloc și de sus trebuie să urmeze un set clar definit de reguli. Tatăl lui Charlotte nu poate veni personal după ea, așa că îi pune la dispoziție fetei un loc în corabia ce aparține afacerii sale, asigurându-se că împreună cu fiica lui, la bord vor urca încă trei familii de vază.

Lucrurile însă se complică înainte de plecarea corabiei: Charlotte se trezește singura pasageră care urmează să plece pe mare; despre căpitanul vasului, singurul om de rangul ei, civilizat, educat și nobil, se aud tot felul de povești sinistre. Mateloții sunt o adunătură de criminali neciopliți iar adolescenta de 13 ani trebuie să reușească, cumva, să supraviețuiască alături de ei până la destinație.
Și totuși, bucătarul de pe vas, un bătrân de culoare care o întâmpină cu brațele deschise, îi oferă câteva indicii și sfaturi pentru a supraviețui, iar legatura care se formează între cei doi este mai strânsă decât s-ar fi așteptat fata.
The True Confessions of Charlotte Doyle de AVI este o carte scurtă, reprezentând viața acelui secol pe mare, regulile de pe un vas, structura societății și maturizarea unei fete sau mai bine zis, transformarea acesteia. Narațiunea are loc sub formă de jurnal, cititorul urmărind-o pe Charlotte, felul cum gândește și deciziile pe care le ia, dar și impactul pe care-l are asupra ei căpitanul și războiul dintre acesta și marinarii săi.
Charlottle Doyle suferă o transformare radicală, care pare a fi un pic cam bruscă și grăbită, dar eu nu am văzut-o astfel. Fata reușește să creeze legătura cu cei din jur, să iasă din zona de comfort și să descopere cine sunt adevărații ei prieteni. Dintr-o snoabă devinte o copilă a mării, dintr-o creatură sensibilă devine o aventurieră, iar fata pe care o cunoaștem la început nu este aceeași persoană care coboară de pe corabie în America.
Finalul este previzibil, dar acest lucru nu m-a împiedicat din a mă bucura de lectură și de evoluția personajului. Cel mai mult însă mi-a plăcut faptul că am avut ocazia să aflu anumite detalii legate de o corabie, ierarhia de pe aceasta și felul în care se acționează în momentele de criză pe mare.
The True Confessions of Charlotte Doyle este o carte despre transformare și maturizare, despre contraste și despre puterea omului de a-și depăși propriile limite. Protagonista este un personaj puternic, fără a fi invincibil, iar acest lucru a făcut lectura credibilă. Recomand cartea celora care iubisc să citească despre aventuri și care sunt pasionați de normele sociale ale secolului XIX.