marți, 19 aprilie 2022

Recenzie literară: Pe contrasens de Oleg Serebrian (2021)

Woldemar Skawronski, nepotul cunoscutului matematician Albert von Randa, se întoarce la Peenemunde pentru a afla ce s-a întâmplat cu unchiul lui de pe bunică la sfârșitul celui De-al Doilea Război Mondial. Istoria este una foarte bizară și protagonistul cu greu găsește pe cineva care să-l fi cunoscut pe Albert, însă soarta i-l aduce în față pe Ingo Heisert, fiul celui mai bun prieten a lui Albert, care îi înmânează lui Woldemar un teanc de scrisori scrise de baronul von Randa, căruia cei apropiați îi spuneau Alex.

Pe contrasens de Oleg Serebrian este un roman-jurnal în care descoperim, alături de protagonist, bizara biografie a înaintașului său. Născut într-o familie privelegiată, Alex cunoaște pierderea de mic - cel mai bun prieten al său, Enno, se stinge din viață, acest eveniment urmărindu-l pe von Randa pe tot parcursul vieții sale. Atunci când alege să plece la studii în Germania, Alex începe o adevărată aventură și abia aici descoperă care sunt adevăratele bucurii și tristeți ale vieții. Se împrietenește repede cu Irmin Heisert și cu familia acestuia, o prietenie care durează o viață și care, la un moment dat, îi creează niște probleme de imagine lui Alex von Randa.

Oleg Serebrian introduce cititorul într-o poveste complexă despre sufletul uman și revelațiile pe care le are un bărbat rămas, pentru totdeauna, un copil în sufletul său. Felul în care decurge acțiunea și modul în care Alex cunoaște viața, prieteniile, iubirile și reușitele sale profesionale sunt acele puncte forte din narațiune care te fac să citești încontinuu și să nu-ți dai seama cum trece timpul.

Atmosfera romanului este uneori boemă, alteori apăsătoare, arătând cu lux de amănunte realitatea acelor vremuri, felul în care se întâmplau lucrurile în cercurile academice și cum realitatea istorică din prima jumătate a secolului trecut a afectat personajele și, mai ales, familiile vechi, cu tradiție.

Pe contrasens e un volum ce tratează teme precum viața, iubirea, familia, eșecul personal, prietenia de dincolo de timp, lupta omului cu istoria. A fost o lectură cu adevărat revelatoare, plină de informații și de trăiri și nu mi-am dat seama cum a trecut timpul în compania lui Alex von Randa.