sâmbătă, 10 februarie 2018

Recenzie literară: Femeia cu buchetul de flori și alte povestiri de Mo Yan (2016)

Femeia cu buchetul de flori și alte povestiri de Mo Yan a ajuns în biblioteca mea într-o vară. Nu mai citisem povestiri scurte de ceva timp și mi-am zis că acum e momentul. Până la urmă, volumul a rămas să stea în bibliotecă până în iarnă, așa că se numără printre primele lecturi ale anului. M-a atras mult coperta și titlul - dar și faptul că Mo Yan este laureatul premiului Nobel pentru literatură în 2012.Am vrut să văd ce fel de scriitor este.
Volumul conține zece povestiri, dintre care doar câteva mi-au captat atenția cu adevărat. Bumbacul imaculat, o povestire despre iubire, copilărie și bumbac, mi s-a părut cea mai bine închegată și cu adevărat frumoasă. Maimuța - povestea unui soț abuzat de soție ce se transformă în acest animal și Femeia cu buchetul de flori - o tânără ce-l urmărește pe un militar până în satul acestuia - aveau un potențial destul de mare. Cătușe la degetele mari mi s-a părut o poveste absurdă, crudă, dar mi-a plăcut. Celelalte povestiri nu m-au fascinat mai deloc, mai ales că autorul are un stil de a termina o poveste abrupt, fără a oferi un final deschis. Dă impresia că pur și simplu s-a plictisit de firul narativ respectiv și a decis să pună capăt povestirii.
I-am acordat nota 2 din 5 pe Goodreads datorită acestei lipse de final. Au fost multe pasaje care mi-au plăcut, dar destule care m-au plictisit. Nu am reușit să întrevăd magia dintre file, deși naratorul afirmă clar că aceasta există. Oameni ce se transformă în vulpi, lumina verde pe care o are bumbacul noaptea, o frumoasă călare pe un măgar... toate aceste elemente sunt prezente, dar le lipsește alura de magic, dorința de a descoperi ceva supranatural în spatele personajelor sau a decorului. 
Mi-aș fi dorit ca acest volum să fi fost ceva mai captivant. E puțin probababil să-mi doresc să mai citesc ceva semnat de Mo Yan, pentru că stilul acestui scriitor nu îmi place.
În concluzie, Femeia cu buchetul de flori și alte povestiri (apărută la editura Humanitas) nu a fost cea mai faină lectură de la începutul anului, dar nici îngrozitoare nu aș numi-o. Pur și simplu, i-a lipsit ceva ce să mă captiveze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu