marți, 13 septembrie 2022

Recenzie literară: Camerista de Nita Prose (2022)

 Molly, o tânără de 25 de ani, toată viața ei a iubit curățenia. Crescând alături de bunica ei, ce făcea menajul pentru o familie bogată, Molly mereu și-a dorit să urmeze calea aleasă de buni, așa că a devenit cameristă la un hotel de cinci stele. Viața ei se schimbă radical atunci când îl decoperă pe domnul Black, mort în camera lui, iar în acel moment, toată mizeria existentă din jurul ei începe să iasă la suprafață.


Camerista de Nita Prose este o lectură dinamică, unde răspunsurile sunt mereu cu un pas în faţa cititorului. Aspectele care mi-au plăcut:
Premisa - o cameristă găseşte un om foarte important, bogat şi influent, mort în patul său;
Porțiunile din text unde se pune accent pe meticulozitatea lui Molly, pe mania ei (are o obsesie pentru curățenie);
Umorul lui Molly - deseori deplasat pentru că ea nu se prinde de împrejurări.


Din păcate, au fost mai multe aspecte care nu mi-au plăcut:
Cum a fost construit misterul din jurul morții domnului Black. Prea multe variabile care au fost improbabile şi în lumea reală nu ar fi trecute cu vederea;
Evoluția lui Molly - tânăra are 25 de ani, este o inadaptată social, pare să fie Neurodivergent, nu poate înțelege expresiile altor oameni şi deseori citeşte greşit atmosfera. Totuşi, doar în câteva capitole brusc se prinde cum funcționează lumea şi ce se întâmplă, de fapt, în jurul ei;
 Personajele secundare sunt unidimensionale, au un singur scop în poveste, să o împingă mai departe;
Am parcurs foarte greu lectura. Povestea a stagnar de prea multe ori, punându-se accent pe descrieri irelevante, de care cititorul s-ar fi putut lipsi;
Pe final, aflăm despre nişte lucruri făcute de Molly care o transformă într-o altă persoană (lucruri întâmplate anterior punctului de unde începe cartea). Autoarea îmi creează impresia că nu s-a putut decide ce să facă cu Molly, cum să îi ofere complexitate, şi din punctul meu de vedere, a cam stricat portretul deja conturat.
Per total, a fost o lectură ce a mers foarte greu și am rămas nemulțumită de toată povestea - cred că ideea a fost una bună, dar execuția nu s-a pliat pe gusturile mele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu