joi, 30 mai 2019

Recenzie literară: Regele Malefic (Făpturile Văzduhului, #2) de Holly Black (2019)

Dacă în Prințul Nemilos am urmărit-o pe Jude cum dintr-o copilă muritoare se transformă într-o luptătoare și reușește să mute piesele pe tabla de șah în favoarea sa, în Regele Malefic fata este nevoită să gândească mai reprede, să lupte mai bine și să descurce toate misterele din palat de una singură. Prin ochii lui Jude, cititorul întâlnește personaje pe care le-a cunoscut în primul volum, dar și personaje noi, urmărind evoluția acestora. 
Recenzia completă o găsiți, alături de recenzia pentru Prințul Nemilos, pe canal:

miercuri, 29 mai 2019

Recenzie literară: Finale (Caraval, #3) de Stephanie Garber (2019)

Cel de-al treilea volum din trilogia Caraval de Stephanie Garber urmărește viața a două surori, Scarlett și Tella. După evenimentele din Legendary, cele două se trezesc în situația în care așteaptă cu nerăbdare trezirea mamei lor, însă acest lucru mai înseamnă ceva: atunci când Paradise va deschide ochii, se vor trezi și Sorțile eliberate din cărți, iar urmările apariției lor sunt imprevizibile, dar cu siguranță sumbre.


Finale de Stephanie Garber este relatat din perspectiva celor două surori, pentru că în acest volum, fiecare are propriul drum de urmat. Tella încă este supărată pe Legend și nu-i poate ierta comportamentul; Jacks o hărțuiește, dar parcă acest lucru nu o mai deranjează. Nu în ultimul rând, devine martora unui eveniment traumatizant, iar de aici, Tella trebuie să decidă de partea cui este și în cine să aibă încredere. Scarlett decide că Julian s-a purtat necuviincios, iar pentru a-l pedepsi, reia legătura cu fostul său logodnic, lucru ce duce la o serie de evenimente menite să descopere adevărata ei moștenire și puterea pe care o are.
Cel de-al treilea volum din trilogie mi-a plăcut cel mai puțin, dar să încep cu punctele forte. Felul în care sunt reprezentate Sorțile este ingenios, iar puterile lor interesante. Universul în care are loc acțiunea este la fel de colorat, chiar dacă în această carte nu mai există ideea de carnaval, joc sau circ. Povestea Sorților și originea lor este descoperită pe parcurs, astfel încât persistă ideea de mister. Se menționează și apariția unor Obiecte și Locuri din cărțile de jucat, iar acestea sunt bine amplasate în narațiune și frumos descrise.
Dar să trec și la ce nu mi-a plăcut: partea romantică a cărții. Atât Scarlett, cât și Tella se trezesc într-un propriu triunghi amoros; Scarlett pentru că vrea să se răzbune pe Julian pentru inima ei frântă, Tella pentru că este „blestemată”. Cele două personaje, care mi-au plăcut în Caraval și Legendary, din femei cu o personalitate distinctă devin eroinele tipice din romanele de dragoste de duzină: nu știu pe care bărbat să-l aleagă, sunt mereu indecise, multe lucruri pe care le fac sau pe care le gândesc sunt legate de „ce va crede obiectul adorației mele”. Trăsăturile dominante pe care le-au avut în trecut - curajul, loialitatea, puterea d sacrificiu, încăpățânarea - trec pe planul doi. Atât Tella cât și Scarlett fac o multitudine de greșeli și iau decizii foarte proaste și negândite, doar pentru a-i demonstra unuia dintre bărbații de care sunt interesate că ele sunt capabile să se descurce singure. Acțiunea spune altceva, pentru că cele două de fiecare dată trebuie salvate de cineva din niște împrejrări în care surorile Dragna din celelalte două volume nu ar fi ajuns de bună voie.
Personajele masculine din acest volum își pierd din contur, mai puțin Legend și Jacks, care cumva se transformă într-o verisune a ciudată a lor. Cred că evoluția lui Legend mi-a plăcut cel mai puțin, pentru că misterul din jurul acestui personaj este potențat de cuvintele Tellei, nu de acțiunile bărbatului. Jacks dintr-o Soartă răutăcioasă devine un adolescent visul tuturor fetelor de 15 ani - crud, însă această trăsătură nu-l face un individ neplăcut, ci foarte cool.
Finalul m-a cam dezamăgit, mai ales că în urma punctului culminant rămân multe întrebări legate de anumite personaje și evenimente, care până atunci aveau un rol important, ca imediat după să dispară pur și simplu din peisaj. Totul se termină convenabil pentru anumite personaje, ceea ce mi s-a părut cam deplasat, având în vedere evoluția lor de-a lungul celor trei cărți.
Per total, Finale m-a dezamăgit în ceea ce privește personajele principale și relațiile lor, dar mi-a plăcut universul în care a avut loc acțiunea și Sorțile - la acest capitol, autoarea a menținut ritmul și atmosfera din cărțile precedente.
Dacă vă plac cărțile YA și vreți să citiți ceva antrenant, dar cu un subiect nepretențios, recomand seria Caraval.

duminică, 26 mai 2019

100 de cărți pe care trebuie să le ai în bibliotecă Challenge

Ideea acestui articol, sau mai bine zis, a provocării pe care vreau să o fac mi-a venit uitându-mă la un booktuber. De fapt, prezenta o carte dintr-o altă colecție, dar mi-am amintit acea senzație pe care o aveam de fiecare dată când mergeam la biblioteca din liceu și împrumutam un clasic: coperți cartonate, scris mic, povești dintr-o perioadă pe care eu nu am prins-o. Și mi s-a făcut brusc dor de literatura de altă dată.
Dacă mă urmăriți pe Goodreads, cu siguranță ați observat că sunt într-un reading slump; nu am chef de nimic, toate cărțile începute nu mă atrag, dar nici nu vreau să încep un volum nou. E o perioadă de liniște în care nu vreau să citesc nimic; mai încerc să dau gata câte un capitol din Ceva în apă, dar e o carte atât de plictisitoare și totuși, nu îmi vine încă să o abandonez. Vom vedea cum stau lucrurile la sfârșitul lunii, iar la începutul lui iunie voi posta un nou bilanț literar, unde vă voi spune care au fost reușitele și nereușitele mele în materie de literatură.


Până atunci, am luat colecția Adevărul - 100 de cărți pe care trebuie să le ai în bibliotecă - și m-am apucat să văd ce cărți din această listă mi-au plăcut, care romane nu am apucat să le citesc și ce volume m-au dezamăgit sau plictisit.
O parte dintre aceste cărți au fost citite în liceu, o parte - de curând, iar o parte sunt pe lista mea de to-read de ani buni; mai sunt și acele cărți despre care nu am auzit niciodată, așa că sunt curioasă dacă îmi vor fi pe plac sau nu.
Acest Challenge se desfășoară pe o perioadă nedeterminată; nu mi-am propus să dau gata nu știu câte cărți într-un an, îmi doresc să revin la ritmul meu de citit și să mă bucur de fiecare frază, de fiecare pagină și de fiecare poveste. Mi-am notat titlurile cărților în carnețelul pe care l-ați mai văzut la mine, în proiectul meu Drumul spre minimalism:


Îl găsiți la Jumbo la un preț prietenos, iar designul acstui carnețel este pur și simplu perfect. Dar să lăsm partea estetică și să vă arăt lista și să vă spun câte ceva legat de fiecare carte citită în parte:

1. Notre-Dame de Paris – Victor Hugo - 5/5;
2, 3. Marile speranțe 2 volume – Charles Dickens - 5/5. Am vorbit despre acest roman pe canalul meu de Booktube;
4. Un yankeu la curtea regelui Arthur – Mark Twain - 2/5;
5. Ion – Liviu Rebreanu - 3/5;

6. Cărțile junglei – Rudyard Kipling - 4/5;
7. Ultimul mohican – James Fenimore Cooper -

8, 9. Anna Karenina 2 volume – Lev Tolstoi - 4/5; 
10. Ivanhoe – Walter Scott - 
11. Chemarea străbunilor – Jack London - 4/5;
12, 13. Papillon 2 volume – Henri Charriere -
14. Coliba unchiului Tom – Harriet Beecher Stowe - 3/5;
15. Gestapo – Sven Hassel -
16. Dracula – Bram Stoker  - 3/5;
17. Doamna Bovary – Gustave Flaubert - 2/5;
18, 19, 20. Shogun 3 volume – James Clavell -
21. La răscruce de vânturi – Emily Bronte - 4/5;
22, 23. Uragan asupra Europei 2 volume – Vintilă Corbul, Eugen Burada -




24. Enigma Otiliei – George Călinescu - 2/5;
25. Somnul de veci. Doamna din lac – Raymond Chandler  - 4/5;
26. Mara – Ioan Slavici - 2/5;

27, 28. Idiotul 2 volume – Fiodor Dostoievski - 4/5;
29. Mândrie și prejudecată – Jane Austen -
30. Accidentul. Orașul cu salcâmi – Mihail Sebastian - 5/5;
31. Aventurile lui Sherlock Holmes. Memoriile lui Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle  - 2/5 pentru
Aventurile lui Sherlock Holmes;
32, 33, 34. Winnetou 3 volume – Karl May  - 2/5;
35. Pisica. Casa de pe canal – Georges Simenon -
36. Călătoriile lui Gulliver – Jonathan Swift  - 4/5;
37, 38. Decameronul 2 volume – Boccaccio  -
39. Cianură pentru un surâs. Bună seara, Melania – Rodica Ojog Brașoveanu  - 3/5 pentru
Cianură pentru un surâs;
40. O călătorie spre centrul Pământului – Jules Verne - 4/5;
41. Romeo și Julieta. Hamlet – W. Shakespeare - 4/5 și 3/5;
42. Trei într-o barcă. Trei pe două biciclete – Jerome K. Jerome - 5/5;




43, 44.  Vraciul. Profesorul Wilczur 2 volume – Tadeusz Dołęga-Mostowicz -
45. Extravagantul Conan Doi (De-a baba oarba) – Vlad Mușatescu -
46. Spre far. Orlando – Virginia Woolf -
47. Roșu și negru – Stendhal -

48. Robinson Crusoe – Daniel Defoe - 4/5;
49. Golful francezului – Daphne du Maurier -
50, 51. Moby Dick 2 volume – Herman Melville - 1/5;
52. Unde se avântă vulturii – Alistair MacLean -
53. Jane Eyre – Charlotte Brontë  - 5/5;
54, 55. Dune 2 volume – Frank Herbert -
56. Procesul – Franz Kafka - 3/5;
57. Singur pe lume – Hector Malot - 5/5;
58. Avarul. Tartuffe. Don Juan – Moliere  - 5/5, 3/5, 4/5;
59, 60. Cei trei mușchetari 2 volume – Alexandre Dumas - 5/5;



61. Zece negri mititei. Crima din Orient Express – Agatha Christie - 5/5, 5/5;
62. Departe de lumea dezlănțuită – Thomas Hardy - 3/5. V-am vorbit mai detaliat despre impresiile mele legate de lectură pe canal;
63. Ben Hur – Lew Wallace -
64. Livada de vișini. Unchiul Vania. Pescărușul – Anton Pavlovici Cehov - 4/5, 3/5, 4/5;
65, 66. Bâlciul deșertăciunilor 2 volume – W. M. Thackeray - 5/5;
67. Robin Hood – Henry Gilbert -
68, 69. Prin foc și sabie 2 volume – Henryk Sienkiewicz - 5/5 - un roman pe care-l recomand cu drag, vedeți pe canal de ce;
70. Dama cu camelii – Alexandre Dumas fiul - 4/5;
71. Insula Comorii – Robert Louis Stevenson -
72. La paradisul femeilor – Emile Zola -
73, 74. Agonie și extaz  2 volume – Irving Stone - 5/5;
75. Omul Invizibil. Războiul Lumilor – H. G. Wells - 5/5, 5/5;
76. Nimic nou pe frontul de vest. Cuibul visurilor – Erich Maria Remarque - 5/5 - recenzia o găsiți pe canal, 4/5;




77, 78. Divina Comedie 2 volume – Dante Alighieri - 5/5;
79. Bel-Ami – Guy de Maupassant - 4/5;
80. Castelul Pălărierului – A. J. Cronin - 4/5;
81. Caterina de Medici – Honoré de Balzac - 4/5;
82. Calomnii Mitologice – Octavian Paler - 1/5;
83, 84. Peripețiile bravului soldat Svejk 2 volume – Jaroslav Hasek - 5/5;
85. În căutarea timpului pierdut. Swann – Marcel Proust -
86. Fundația – Isaac Asimov -
87. A doua fundație – Isaac Asimov -
88. Taras Bulba. Mantaua. Nasul. Vii – Nikolai Vasilievici Gogol - 2/5 pentru Vii;
89. Revolta de pe Bounty – Sir John Barrow - 4/5;
90, 91. La răsărit de Eden 2 volume – John Steinbeck - 5/5;
92. Tarzan din neamul maimuțelor – Edgar Rice Burroughs - 3/5;



93, 94. Om bogat, om sărac 2 volume – Irwin Shaw -

95. Odiseea căpitanului Blood – Rafael Sabatini -
96, 97. Faust  volumul 1 și 2 – Goethe - 4/5 pentru primul volum;
98. Numele trandafirului – Umberto Eco - 2/5;
99, 100. Pe aripile vântului 2 volume – Margaret Mitchell - 4/5.




Acestea sunt cărțile din colecție și dacă am numărat bine, am citit 65 de volume din 100; zic volume, pentru că pe acestea le-am numărat, nu povestirile/nuvelele. Nu știu când voi face un update, foarte curând sigur nu, dar am de gând să țin cont de această listă data viitoare când decid să încep o carte nouă.
Cum vi se pare ideea? Câte cărți din această colecție ați reușit să citiți? Care v-au plăcut și care nu?

vineri, 24 mai 2019

Recenzie literară: Blestemul mării de Shea Ernshaw (2018)

Un oraș blestemat de mai bine de 200 de ani; un secret care s-a transformat într-o legendă; o fată care așteaptă cu groază venirea verii.
Blestemul mării de Shea Ernshaw este o carte captivantă și plină de mister, relatând povestea orașului Sparrow și venirea, an de an, a sezonului Swan, care împarte locuitorii în două tabere. În prima se află Penny Talbot, pentru care sezonul Swan înseamnă moarte în van; în a doua, un străin, Bo Carter, venit în oraș cine știe din ce motiv. Pe 1 iunie, sezonul începe, iar cei doi adolescenți trebuie să-i facă față.

joi, 16 mai 2019

Recenzie literară: Șoseaua Jellicoe de Melina Marchetta (2006)

Taylor Markham este o adolescentă deloc prietenoasă; chiar dacă devine conducătoarea unui cămin, nu se descurcă deloc la capitolul comunicare. Din acest motiv, mulți o văd ca fiind o fată ursuză, poate arogantă și uneori nesimțită. Dar în spatele indiferenței sale și a personalității greu de suportat, Taylor ascunde un trecut pe care nu și-l poate aminti, iar acest lucru o frustrează. Viața ei devine un calvar atunci când dispare Hannah, femeia care i-a fost ca o mamă și în același timp, apare Jonah Griggs, un băiat de care Taylor ar fi preferat să nu-l mai vadă niciodată.
Șoseaua Jellicoe de Melina Marchetta este un YA pe care vi-l recomand dacă sunteți fani ai acestui gen literar. 
PS: Mulțumesc mult Storia Books pentru acest volum <3

miercuri, 15 mai 2019

Recenzie literară: The True Confessions of Charlotte Doyle de AVI (1990)

Charlotte Doyle are 13 ani și trebuie să ajungă din Anglia în America. Vorbim despre anul 1832, când micile domnițe din clasa de mijloc și de sus trebuie să urmeze un set clar definit de reguli. Tatăl lui Charlotte nu poate veni personal după ea, așa că îi pune la dispoziție fetei un loc în corabia ce aparține afacerii sale, asigurându-se că împreună cu fiica lui, la bord vor urca încă trei familii de vază.

Lucrurile însă se complică înainte de plecarea corabiei: Charlotte se trezește singura pasageră care urmează să plece pe mare; despre căpitanul vasului, singurul om de rangul ei, civilizat, educat și nobil, se aud tot felul de povești sinistre. Mateloții sunt o adunătură de criminali neciopliți iar adolescenta de 13 ani trebuie să reușească, cumva, să supraviețuiască alături de ei până la destinație.
Și totuși, bucătarul de pe vas, un bătrân de culoare care o întâmpină cu brațele deschise, îi oferă câteva indicii și sfaturi pentru a supraviețui, iar legatura care se formează între cei doi este mai strânsă decât s-ar fi așteptat fata.
The True Confessions of Charlotte Doyle de AVI este o carte scurtă, reprezentând viața acelui secol pe mare, regulile de pe un vas, structura societății și maturizarea unei fete sau mai bine zis, transformarea acesteia. Narațiunea are loc sub formă de jurnal, cititorul urmărind-o pe Charlotte, felul cum gândește și deciziile pe care le ia, dar și impactul pe care-l are asupra ei căpitanul și războiul dintre acesta și marinarii săi.
Charlottle Doyle suferă o transformare radicală, care pare a fi un pic cam bruscă și grăbită, dar eu nu am văzut-o astfel. Fata reușește să creeze legătura cu cei din jur, să iasă din zona de comfort și să descopere cine sunt adevărații ei prieteni. Dintr-o snoabă devinte o copilă a mării, dintr-o creatură sensibilă devine o aventurieră, iar fata pe care o cunoaștem la început nu este aceeași persoană care coboară de pe corabie în America.
Finalul este previzibil, dar acest lucru nu m-a împiedicat din a mă bucura de lectură și de evoluția personajului. Cel mai mult însă mi-a plăcut faptul că am avut ocazia să aflu anumite detalii legate de o corabie, ierarhia de pe aceasta și felul în care se acționează în momentele de criză pe mare.
The True Confessions of Charlotte Doyle este o carte despre transformare și maturizare, despre contraste și despre puterea omului de a-și depăși propriile limite. Protagonista este un personaj puternic, fără a fi invincibil, iar acest lucru a făcut lectura credibilă. Recomand cartea celora care iubisc să citească despre aventuri și care sunt pasionați de normele sociale ale secolului XIX.

joi, 9 mai 2019

Recenzie literară: Casa de la marginea nopții de Catherine Banner (2016)

Ideea de a începe viața de la zero, într-un loc nou, cu oameni ostili în jur, nu este una optimistă. În cazul lui Amedeo Esposito, care ajunge pe Castellamare în calitate de doctor la începutul secolului trecut, aceasta este singura șansă de a avea un viitor și de a demonstra că un om fără familie poate să reușească în viață, bazându-se doar pe propriile puteri și cunoștințe.
Romanul semnat de Catherine Banner oferă o imagine amplă asupra vieții de pe o insulă, izolată de evenimentele majore de pe continent pe parcursul unui secol, felul în care acestea sunt percepute de o comunitate mică, cu o ierarhie bine stabilită și viața unei familii nu tocmai obișnuite.